
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za avgust 2011. 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Dnevni list „Pravda“ saopštio je da je 3. avgusta njihov dopisnik iz Prištine, NeĎeljko 

Zejak, napadnut u Gračanici i da su mu upućene pretnje likvidacijom. Zejak tvrdi da su ga 

napali Sneţana Karadţić, savetnik zamenika kosovskog premijera i ministra za lokalnu 

samoupravu, Slobodana Petrovića, kao i njen telohranitelj, Radman Doderović. Kako piše 

„Pravda“, Doderović je telefonom traţio od Zejaka da se naĎu u Gračanici, kako bi mu 

predočio „neke vaţne informacije“. Na dogovoreno mesto došao je automobilom ministarstva 

za lokalnu samoupravu Kosova, u kome je bila i Sneţana Karadţić. „Pravda“ tvrdi da su oboje, 

nakon što su izašli iz automobila, Zejaka vreĎali, psovali, udarali stolicom i pretili mu da će 

biti likvidiran. „Pravda“ dodaje da je Sneţana Karadţić i pre napada, telefonom zvala glavnu i 

odgovornu urednicu lista, kako bi vreĎala novinare lista i pretila povodom teksta objavljenog 

2. avgusta. U spornom tekstu, pod naslovom „Kafe kuvarica u bordu direktora“, tvrdi se da su 

Srbi koji učestvuju u radu kosovskih institucija nekompetentni za mesta na kojima se nalaze, 

a kao jedan od primera navodi se da je Karadţićeva, koja je izabrana na mesto predstavnika 

Srba u Bordu direktora Radio televizije Kosova, do 1999. godine bila kafe kuvarica. Sneţana 

Karadţić je, za KIM radio iz Čaglavice, rekla da je Zejaka gaĎala papirom nakon niza uvreda 

na polnoj i nacionalnoj osnovi, odnosno da je novinar nju i Doderovića nazvao „crnogorskim 

fašistima“. „Pravda“ je prenela i izjavu komandira policijske stanice u Gračanici, Bratislava 

Trajkovića, da su nakon što je Zejak napad prijavio policiji, dve osobe privedene, da je protiv 

njih pokrenut postupak zbog remećenja javnog reda i mira, te da će predmet biti prosleĎen 

istraţnom sudiji. Sneţana Karadţić demantovala je da je privoĎena, ali je potvrdila da su ona 

i Doderović dali izjavu povodom podnete prijave. Istovremeno, Crnogorska liberalna stranka 

najavila je podnošenje tuţbe protiv Zejaka i lista „Pravda“ zbog, kako je izjavio Radoman 

Doderović, „uznemiravanja crnogorske zajednice na Kosovu“. 

 

Ovaj slučaj moţe se posmatrati i u kontekstu opšteg stanja medija na Kosovu, o čemu je, u 

formi intervjua sa Imerom Mushkolajem, izvršnim direktorom Asocijacije profesionalnih 

novinara Kosova, takoĎe tokom avgusta, pisao dnevni list „Danas“. Mushkolaj tvrdi da svi 

meĎunarodni izveštaji ukazuju na loše stanje medija i nedovoljnu slobodu izraţavanja na 

Kosovu. On, takoĎe, uočava srazmeru izmeĎu uticaja koji konkretan medij ima na odreĎenu 

zajednicu i broja pritisaka na novinare takvih medija. Činjenica koju Mushkolaj uočava, da se 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za avgust 2011. 

 

 

Srbi na Kosovu uglavnom informišu iz medija iz Srbije, te da uticaj na njih pre srpskih medija 

sa Kosova, imaju mediji iz Srbije, dodatno potvrĎuju i napadi na osoblje medija iz Srbije. 

Napad i pretnje NeĎeljku Zejaku usledili su samo nedelju dana nakon napada na snimatelje 

novinske agencije Tanjug, ĐorĎa Spasića i Davorina Pavlovića, koji su povreĎeni 27. jula 

uveče dok su snimali barikade na severu Kosova. U konkretnom slučaju, tekst objavljen u 

„Pravdi“ jeste bio kritičan u odnosu na kosovske institucije i odreĎene funkcionere u njima, 

ali je postavio legitimno pitanje kvalifikacija i iskustva ljudi koje te funkcije vrše. U tekstu se 

pored primera Sneţane Karadţić, ukazuje i na zamenika direktora Kosovske policijske sluţbe 

Dejana Jankovića, za koga „Pravda“ tvrdi da je bivši konobar, kao i Radivoja Mančića, 

predsednika Komisije Vlade Kosova za izradu nastavnog plana i programa na srpskom jeziku. 

za kojim je, po navodima „Pravde“, MUP Srbije raspisao poternicu zbog falsifikovanja 

univerzitetske diplome. Nesporno je da bi granice prihvatljive kritike morale biti šire kada je 

reč o javnim ličnostima, posebno nosiocima funkcija, koji bi morali ispoljavati veći stepen 

tolerancije u odnosu na obične graĎane. U navedenom smislu napad na novinara koji iznosi 

činjenice vezane za kvalifikacije i radno iskustvo nosilaca takvih funkcija, apsolutno je 

neprihvatljiv. 

 

1.2. Dnevni list „Kurir“, u broju od 15. avgusta, preneo je da je Veljko Šukalo, predsednik 

Dţet-ski saveza Srbije, pokušao da se fizički obračuna s reporterima i vozačem „Kurira“. Do 

incidenta je došlo prethodnog dana, a list tvrdi da je Šukalo bio iritiran činjenicom da 

reporteri izveštavaju o sudaru dva skutera na vodi, za koje je potvrdio da su u njegovom 

vlasništvu. U sudaru do koga je došlo na reci Savi, u blizini Hale 14 Beogradskog sajma, 

povreĎena su četiri lica. Jedan maloletni britanski drţavljanin zadobio je, kako mediji 

prenose, teške povrede unutrašnjih organa, dok je drugi, takoĎe maloletnik, iz Beograda, koji 

je sa povreĎenim Britancem bio na istom skuteru, zadobio više preloma. „Kurir“ tvrdi da je 

Šukalo pretio, nasrnuo na fotoreportera i oteo mu aparat, a da su prisutna trojica rečnih 

policajaca, samo posmatrali šta se dogaĎa, te da nisu ni pokušali da zaštite novinare. Mediji 

su preneli da je Šukalo svojevremeno saraĎivao sa beogradskom policijom tako što je 

pripadnike rečne policije obučavao za upravljanje skuterima. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja. Posebno, niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i 

njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Sudeći po 

informacijama koje su o konkretnom slučaju preneli mediji, do ometanja osoblja javnog 

glasila u obavljanju posla došlo je pretnjama, pokušajem fizičkog napada i otimanjem 

opreme. Ono što, meĎutim, posebno zabrinjava je drţanje prisutnih policajaca u konkretnom 

slučaju. Policajci su, kako sumnja redakcija „Kurira“, tolerisali Šukalovo ponašanje, budući 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za avgust 2011. 

 

 

da ga poznaju, da su sa njim saraĎivali i da im je čak bio i instruktor. Ukoliko se to zaista 

dogodilo, a po pisanju „Kurira“ slučaj istraţuje i unutrašnja kontrola MUP-a Srbije, stvar 

postaje tim ozbiljnija. Rezultati istrage za koju „Kurir“, pozivajući se na svoje izvore u MUP-u 

tvrdi da se vodi, još uvek nisu saopšteni. U skladu sa Zakonom o policiji („Sluţbeni glasnik 

RS“, br. 101/2005 i 63/2009 - odluka US), policijski poslovi se obavljaju na način da se 

svakom obezbedi jednaka zaštita bezbednosti, prava i sloboda, što je u apsolutnoj suprotnosti 

sa tolerisanjem kršenja tih prava u slučaju kada je onaj ko prava krši u prethodnom periodu 

profesionalno saraĎivao sa pripadnicima policije. 

 

1.3. Rudarsko-topioničarski basen „Bor“ podneo je sredinom avgusta Republičkoj 

radiodifuznoj agenciji predstavku povodom, „sadrţaja programa i ponašanja Timočke 

televizije i radija“ iz Zaječara. U dopisu koji je potpisao Blagoje Spaskovski, generalni direktor 

Rudarsko-topioničarskog basena „Bor“, tvrdi se da je ovaj medij objavio informaciju da će se 

koncentrat iz rudnika „Čoka Marin“, kod Majdanpeka, preraĎivati u borskoj topionici, te da 

će se time izvršiti „ekološki genocid nad ţiteljima Bora“. U dopisu se precizira da je reč o 

neistini, da se prenošenjem takvih informacija zastrašuju graĎani, šteti poslovnim 

interesima, kredibilitetu i rejtingu RTB, ali i na najgrublji način krše Zakon o informisanju i 

Etički kodeks novinara. Saša Mirković, predsednik UO Timočke televizije i radija, izjavio je za 

„Večernje novosti“ da je od ureĎivačkog kolegijuma zatraţio da se izjasni o optuţbama, ali i 

istakao da Spaskovski, koji je pored toga što je generalni direktor RTB i stranački funkcioner 

G17 plus, „koristi silu i pretnje prema svima koji ne misle kao on“. Mirković je optuţio 

nadleţne u RTB da, suprotno odredbama Zakona o dostupnosti informacija od javnog 

značaja, nisu odgovarali na zahteve medija za informacije o rudniku „Čoka Marin“. 

Istovremeno, Mirković pominje zabrinjavajuću koncentraciju sumpor-dioksida u atmosferi u 

Boru. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĎeno je da fizička i pravna lica imaju pravo da Republičkoj 

radiodifuznoj agenciji podnose predstavke u vezi sa sadrţajem programa emitera, ako 

smatraju da se tim programima vreĎaju ili ugroţavaju njihovi lični interesi ili opšti interes. 

RRA je duţna da, po prijemu i razmatranju predstavke, istu bez odlaganja dostavi emiteru na 

izjašnjavanje i da mu odredi rok za to, osim ako je predstavka očigledno neosnovana. Ako 

RRA naĎe da predstavka jeste osnovana, duţna je da preduzme odgovarajuće mere i da 

podnosioca predstavke uputi na koji način moţe da zaštiti svoj interes. U konkretnom 

slučaju, meĎutim, makar shodno navodima predstavke, kako su je mediji citirali, Rudarsko-

topioničarski basen „Bor“ poziva se na kršenje Zakona o informisanju i Etičkog kodeksa 

novinara. Nadzor nad primenom tog Zakona i kodeksa, nije meĎutim neposredno u 

nadleţnosti Republičke radiodifuzne agencije. Naime, ukoliko je medij objavio netačnu 

informaciju, Rudarsko-topioničarskom basenu „Bor“ stoje na raspolaganju mogućnosti 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za avgust 2011. 

 

 

pokretanja sudskih postupaka predviĎenih Zakonom o javnom informisanju, a u slučaju da je 

zaista reč o zastrašivanju graĎana i mogućnost iniciranja krivičnog postupka s tim u vezi, npr. 

za krivično delo izazivanja panike i nereda iz člana 343. Krivičnog zakonika. U suprotnom, a 

posebno ako se ispostavi da je Timočka televizija i radio imao osnova za zabrinutost povodom 

moguće ekološke katastrofe, moglo bi se ispostaviti da je podnošenje predstavke od strane 

Rudarsko-topioničarskog basena „Bor“, zapravo, Zakonom o javnom informisanju 

zabranjena zloupotreba prava, u ovom slučaju prava na ulaganje pravnog sredstva, podesna 

da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  Apelacioni sud u Beogradu potvrdio je dve prvostepene presude Višeg suda u 

Beogradu protiv televizije B92, u sporovima koji su se ticali istraţivačkog serijala Reakcija, 

emisija pod nazivom „Dosije Šarić“, emitovanih u martu 2010. godine. Presudama su B92, 

Veran Matić, glavni i odgovorni urednik i Jelena Veljković, novinarka, solidarno obavezani da 

naknade nematerijalnu štetu u ukupnom iznosu od 600.000 dinara, nastalu povredom časti, 

ugleda i ljudskog dostojanstva zbog, kako se u presudi navodi, „objavljenih netačnih 

informacija“, ukupno šestoro tuţilaca, članova dve beogradske porodice, pomenutih u 

jednom policijskom izveštaju nastalom u toku operativne obrade nad organizovanom 

kriminalnom grupom Darka Šarića, koji je prikazan u spornoj emisiji.  

 

Ono što zabrinjava u ove dve presude je krajnje restriktivno tumačenje odredbe člana 82. 

Zakona o javnom informisanju, shodno kojoj novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je 

osnivač javnog glasila, ne odgovaraju za štetu, ako je neistinita ili nepotpuna informacija 

verno preneta iz dokumenta nadleţnog drţavnog organa. U obe parnice tuţioci su tvrdili da 

su trpeli nematerijalnu štetu nastalu povredom časti, ugleda i ljudskog dostojanstva zbog 

prikazivanja, u televizijskom programu, snimka izveštaja MUP-a. U dokaznom postupku sud 

je pribavio izjašnjenje MUP-a, u kome se tvrdi da izveštaj takve sadrţine u MUP-u postoji. 

Ipak, u presudi Apelacioni sud nalazi da se u konkretnom slučaju ţalbom neosnovano 

ukazuje da je reč o vernom prenošenju informacija iz dokumenta nadleţnog drţavnog organa, 

stoga što izveštaj korišćen u emisiji, budući pribavljen preko ličnih izvora, ne predstavlja 

zvaničnu informaciju MUP-a, koja bi vodila isključenju odgovornosti tuţenih. Na ovaj način 

sud praktično suţava polje primene člana 82. Zakona o javnom informisanju, te zakonsku 

odredbu tumači na način shodno kome je osnov za isključenje odgovornosti isključivo 

objavljivanje zvanično saopštenih informacija nadleţnih organa, drugim rečima njihovih 

saopštenja za medije, a ne i objavljivanje informacija do kojih mediji i novinari dolaze 

istraţivanjem. Ovakvo tumačenje člana 82. Zakona o javnom informisanju, ne samo što 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za avgust 2011. 

 

 

praktično onemogućava i samu ideju istraţivačkog novinarstva, već je i u suprotnosti sa 

odredbom člana 8. Zakona o javnom informisanju, kojom je predviĎeno da se nijedna 

odredba tog zakona ne moţe tumačiti i primeniti na način koji bi doveo do ukidanja nekog 

prava koje taj zakon garantuje ili do njegovog ograničavanja u većoj meri od one koja je 

propisana. Ovo tumačenje suprotno je i praksi Evropskog suda za ljudska prava u čitavom 

nizu odluka, kao što su npr. Bladet Tromsø i Stensaas protiv Norveške od 20.5.1999, § 68, ili 

Colombani protiv Francuske od 25.6.2002, § 65, koja je nedvosmisleno na stanovištu da 

medij i novinari, ako citiraju dokument nadleţnog organa, nisu obavezni da proveravaju 

istinitost klevetničkih citiranih tvrdnji iz takvih dokumenata i ne odgovaraju za njihovo 

objavljivanje. B92 će, kako saznajemo, koristiti vanredne pravne lekove kojima će pobijati 

navedene presude. 

 

2.2 Dnevni list „Danas“ preneo je da su, od kada je Republička radiodifuzna agencija, u 

januaru prošle godine, počela da podnosi zahteve za pokretanje prekršajnih postupaka protiv 

nacionalnih emitera zbog nepoštovanja Zakona o oglašavanju, do sada izrečene samo tri 

presude. U jednom slučaju, presuda je izrečena televiziji Pink, koja je kaţnjena sa dva miliona 

dinara, a Ţeljko Mitrović, kao odgovorno lice, sa 140.000 dinara. Druge dve presude odnose 

se na Radio-televiziju Srbije koja je u jednoj presudi kaţnjena sa 300.000, a u drugoj sa 

400.000 dinara. U Prekršajnom sudu formirano je ukupno 516 predmeta, od kojih 44 u 

2010, a 472 u 2011. godini. 

 

Iako je apsolutno nesporno da postoje slučajevi kršenja propisa o oglašavanju i da su ta 

kršenja česta i mnogobrojna, veliki broj postupaka koji se vode, isključivo protiv nacionalnih 

emitera, ukazuju da smo, kao društvo, još uvek daleko od zavoĎenja reda u ovoj oblasti. 

Ukazali bismo samo na nekoliko problema koji još uvek traţe svoje rešenje. Prvo, veći broj 

zahteva za pokretanje prekršajnih postupaka u 2011. godini, ne govori nuţno o većem broju 

prekršaja, već o novoj praksi koju je RRA uvela, a koja se ogleda u tome da se prekršaji u 

istom periodu razvrstavaju u veći broj zahteva, za razliku od prakse u 2010. godini, kada je 

svaki zahtev za pokretanje postupka obuhvatao sve nepravilnosti zabeleţene u monitoring 

izveštaju. Na ovaj način RRA i sam doprinosi duţem trajanju postupaka, jer mediji po pravilu 

podnose zahteve za spajanje postupaka, a postupci stoje dok se o tim zahtevima ne odluči. 

Drugo, dobar broj zahteva posledica je činjenice da mediji i RRA različito tumače odreĎene 

odredbe Zakona o oglašavanju. Stručne sluţbe Republičke radiodifuzne agencije jesu 

saraĎivale sa medijima i davale mišljenja vezana za primenu zakona, ali je RRA propustio da 

donese bliţa pravila o oglašavanju i sponzorstvu na televiziji i radiju, na šta je ovlašćen i 

obavezan članom 103. stav 4. Zakona o oglašavanju. Da su takva bliţa pravila doneta, moguće 

je da bi neke od nedoumica bile razrešene. Treće, moglo bi se postaviti i pitanje selektivne 

primene Zakona o oglašavanju, ukoliko se one zaista primenjuju samo na nacionalne emitere. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za avgust 2011. 

 

 

TakoĎe, nije jasno da li se prijave protiv Javnog servisa odnose i na prodaju oglasnog 

prostora unapred, ili njegovu prodaju jednom licu ili grupi povezanih lica, preko zakonom 

dozvoljenih kvota, što je Zakonom o oglašavanju takoĎe zabranjeno. Na kraju, postavlja se i 

pitanje obučenosti prekršajnih sudova da sude u postupcima koji se pokreću po Zakonu o 

oglašavanju, posebno u situaciji u kojoj RRA nije doneo bliţa pravila o oglašavanju i 

sponzorstvu na televiziji i radiju, a odredbe zakona same po sebi nisu dovoljno precizne i 

ostavljaju širok prostor različitim tumačenjima. 

 

2.3. Apelacioni sud u Beogradu, saopštio je 5. avgusta da je doneo rešenje kojom je ukinuo 

prvostepenu presudu Osnovnog suda u Šapcu, kojom je okrivljeni Bogdan Simanić, sveštenik 

i suvlasnik lista „Glas Podrinja“, osuĎen na kaznu zatvora u trajanju od 2 godine. Podsetimo, 

Simanića je Osnovni sud u Šapcu oglasio krivim zbog izvršenja krivičnog dela ugroţavanje 

sigurnosti, odnosno što je 30. januara 2010. godine u Šapcu, novinarki „Večernjih novosti“ 

Aleksandri Delić, preko koleginice Tatjane Cvejić iz „Blica”, poručio da će joj „slomiti sve 

kosti i njome obrisati asfalt”, jer je prenela zvanično saopštenje da se on i Slobodan 

Teodorović, drugi suvlasnik nedeljnika „Glas Podrinja“, terete za zloupotrebu sluţbenog 

poloţaja. Apelacioni sud u Beogradu predmet je vratio prvostepenom sudu na ponovno 

suĎenje, pred potpuno izmenjenim većem. Naime, po nalaţenju Apelacionog suda 

prvostepena presuda je doneta uz bitnu povredu odredaba krivičnog postupka, jer nema 

razloga o odlučnim činjenicama. 

 

Nezadovoljstvo novinara pravosuĎem u Srbiji, za koje oni u priličnoj meri veruju da, umesto 

da štiti njih, štiti nasilnike kojih ih napadaju, dodatno je podgrejano kratkim saopštenjem 

Apelacionog suda u Beogradu, iz koga se ne vidi šta je u prvostepenoj presudi, kao retkom 

primeru u kome se oni koji novinarima prete osuĎuju na bezuslovne zatvorske kazne, bilo u 

toj meri sporno da je Apelacioni sud ne samo ukine, već i da naloţi da se ponovno suĎenje 

odrţi pred potpuno izmenjenim većem. Nesporno je da je pravo na ţalbu ustavna kategorija i 

da svako, pa samim tim i Bogdan Simanić ima pravo da se odluka, koja je protiv njega 

doneta, ispita na višoj sudskoj instanci. Nesporno je i da sudovi mogu da pogreše i da se u 

pravosuĎu gotovo svakodnevno po neka presuda niţestepenog suda ukida i predmeti vraćaju 

na ponovna suĎenja, što bi po prirodi trebalo da doprinese pravnoj sigurnosti u društvu. Ono 

što meĎutim brine jeste što u konkretnom slučaju Apelacioni sud u Beogradu, u ovoj pravnoj 

stvari koja se ne tiče samo ugoţavanja lične sigurnosti jedne novinarke, već i ostvarivanja 

prava na slobodu izraţavanja, ne obaveštava javnost detaljnije o razlozima ukidanja presude. 

Na ovaj način, u javnosti se stvara utisak da sudovi generalno ne uvaţavaju slobodu 

izraţavanja, niti ličnu sigurnost novinara, čime se, s jedne strane, ohrabruju oni koji 

novinarima prete i vrše pritisak na njih, a sa druge, podriva vera samih novinara u pravosuĎe 

i tako utiče na jačanje autocenzure. Preciznije saopštenje kojim bi Apelacioni sud ukazao na 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za avgust 2011. 

 

 

konkretne nedostatke zbog kojih je prvostepenu presudu ukinuo, moglo je da pomogne da se 

ovakve posledice izbegnu. 

 


